Sabtu, 28 Mei 2016

(I'TISHOM ALQURAN & ASSUNNAH) SIFAT TATACARA MANDI SUCI DARI HADAS BESAR.

DEFINISI

Definisi غسل (Mandi) secara bahasa adalah mengalirkan air kepada sesuatu. Dan secara istilah adalah mengalirkan air yang suci keseluruh tubuh dengan cara yang telah ditentukan.[1]

Allah swt berfirman, "Dan apabila kalian junub, maka bersucilah(mandilah)." (QS Al-Maidah : 6)

Dan Firman Allah, "Wahai orang-orang yang beriman janganlah kalian mendekati shalat sedangkan kalian dalam keadaan mabuk hingga kalian mengetahui apa-apa yang kalian katakan, dan dalam keadaan junub hingga kalian mandi kecuali orang-orang yang melewati masjid" (QS An-Nisa : 43)


SYARAT SAHNYA MANDI.[2]

Niat merupakan syarat sahnya mandi, kerana mandi merupakan ibadah yang tidak dikenal kecuali melalui syariat, maka niat menjadi syarat padanya.

Niat (ketika hendak mandi) adalah keinginan hati untuk melakukan mandi dalam rangka melaksanakan perintah Allah swt dan Rosul-Nya saw.

Rosulullah saw bersabda, "sesungguhnya perbuatan tergantung pada niat, dan setiap orang mendapatkan sesuai niatnya."[3]

Syaikh Al Islam berkata[4], "niat tempatnya didalam hati, bukan di lisan sesuai kesepakatan ulama pada seluruh macam-macam ibadah : bersuci, shalat, zakat, puasa, haji, memerdekakan budak, jihad, dan lain sebagainya.

Tidak disyariatkan untuk melafaz niat (dilisan-pen) dan tidak diulang-ulang, dan orang yang menyelisihinya harus diberi hukuman setelah diberi penjelasan mengenai larangan mengeraskan suara saat berniat, terlebih jika dia mengulang-ngulang. Orang yang mengeraskan niat berarti telah berlaku buruk, jika meyakini bahawa hal itu dari ajaran agama agar mengeraskan niat saat beribadah kepada Allah berarti dia telah melakukan bid'ah, kerana Nabi Saw dan para sahabat tidak pernah mengeraskan niat sama sekali, dan tidak pernah ada keterangan (hadis-pen) dari mereka. Seandainya hal ini disyariatkan, nescaya Allah akan menjelaskan hal ini melalui lisan (hadis-pen) Nabi-Nya, juga kita tidak perlu mengeraskan suara dalam niat kerana Allah Maha Mengetahui.[5]


RUKUN MANDI : Meratakan air keseluruh badan.

Hakikat mandi adalah : meratakan air keseluruh tubuh (badan-pen) dan meratakannya keseluruh sela-sela rambut dan kulit.[6]

Faedah :
Jumhur Ulama berpendapat bahawa menggosok (menggunakan tangan-pen) anggota tubuh ketika mandi hukumnya sunnah (istilah ilmu fiqih-pen) dan bukan wajib. Dan jika seseorng meratakan air keseluruh tubuhnya, maka dia telah melaksanakan sesuatu yang telah Allah wajibkan kepadanya (mandi junub-pen), demikian pula jika dia merendamkan tubuhnya kedalam air (laut, sungai, kolam-pen) dan air telah mengenai seluruh bahagian tubuh, (maka mandinya telah sah, yang tentunya disertai niat-pen).[7]

Syaikh Al Faqih Abu Malik berkata dalam kitab beliau : Apabila seseorng berdiri dibawah pancuran (shower) dan air mengenai seluruh tubuhnya, maka mandinya telah sah, yang tentunya disertai niat.[8]


SIFAT TATACARA MANDI SUCI DARI HADAS BESAR [9] : Berdasarkan Sunnah Rosulullah saw.

Disunnahkan kepada kita untuk memulai setiap sesuatu dengan Bismillah.

1- Memulai mencuci kedua tangan sebanyak tiga kali sebelum memasukkannya kedalam bejana atau ketika mulai mandi. [10]

2- Kemudian. Istinjak menggunakan tangan kiri, mencuci kemaluan dan kotoran yang ada disekitarnya.[11]

3- Kemudian. Mencuci tangan setelah mencuci kemaluan, dan membersihkannya dengan sabun, atau yang sejenisnya seperti debu atau tanah.[12]

4- Kemudian. Berwudhu secara sempurna seperti wudhu untuk shalat.[13] (untuk melihat tatacara wudhu yang shahih, sila klik disini)

• Memasukkan air kedalam mulut dan berkumur-kumur, memasukkan air kedalam hidung dan mengeluarkannya semula, membasuh wajah, janggut, hingga keakar (kulit kepala).
• Kedua tangan hingga siku dimulai dari sebelah kanan, kemudian sebelah kiri.
• Meratakan air kebahagian kepala, 1 kali sahaja.[14]
• Jika lantai kamar mandi kotor, maka mencuci kaki hendaklah dilakukan diakhir mandi (sebelum keluar kamar mandi), namun jika lantai kamar mandi itu bersih, maka mencuci kedua kaki dilakukan selepas berwudhu dan tidak dilakukan diakhir mandi.[15]

5- Kemudian. Meratakan air dibahagian kepala, dimulai dari sebelah kanan kemudian sebelah kiri. Kemudian keseluruhan kepala.[16] (kanan 1x, kiri 1x, dan keseluruhan 1x) Jumlah kesemuanya ialah 3 kali basuhan.[17]

6- Kemudian. Meratakan air keseluruh tubuh badan menggunakan tangan, setiap celahan badan, ketiak, pusat, dll(kecuali kemaluan, kerana sudah istinjak diawalnya-pen). Memulai basuhan dengan tubuh sebelah kanan 1x, kemudian sebelah kiri 1x. Boleh juga dilakukan berkali-kali, asalkan air merata diseluruh badan.[18]

7- Kemudian. Mencuci kaki (saya sudah terangkan pada poin ke-4 diatas. Lihat lah semula-pen)

Selesai.....

Catatan untuk wanita :

1• Sifat tatacara mandi junub diatas, sama hukumnya bagi wanita. Dan tambahan, ialah wanita tidak perlu menguraikan ikatan rambutnya ketika mandi junub, asalkan air sampai keakar rambut, kulit kepala. Hal ini berdasarkan dalil hadis dari Ummu Salamh rah, dia berkata, "Aku pernah bertanya kepada Rosulullah saw, "Wahai Rosulullah, aku adalah wanita yang selalu mengikat rambut, apakah ketika mandi junub aku harus melepaskannya?" Beliau (Rosulullah saw) menjawab,
"Tidak, cukup bagimu untuk membasuh kepalamu tiga kali basuhan, kemudian kamu meratakan air keseluruh tubuh mu, dengan demikian kamu telah suci."[19]

2• Mandi suci (hadas besar) dari haid dan nifas, sama seperti sifat tatacara mandi junub. Namun, ada satu sahaja (-pen) yang berbeza. Iaitu apabila mandi suci dari haid dan nifas, wanita diwajibkan untuk mengurai rambut ketika mandi. Demikian pendapat rojih(kuat) dari Imam Ahmad, Al Hasan, Thawus, Ibnul Qayyim, dan pendapat yang dipilih oleh Syaikh Al Faqih Abu Malik dalam kitab beliau.[20] Saya (-pen) cenderung dengan pendapat tersebut.


TIDAK ADA KEHARUSAN BERWUDHU SELEPAS MANDI SUCI DARI HADAS BESAR.[21]

Diriwayatkan dari Aisyah, "Rosulullah saw tidak berwudhu setelah mandi junub."[22]

Dan dalam riwayat lain dijelaskan, "Beliau(Nabi saw) mandi (junub-pen), kemudian melaksanakan shalat dua rakaat, dan aku (Aisyah) tidak melihatnya berwudhu setelah mandi." [23]

Semoga bermanfaat. Semoga Allah menambahkan ilmu pemahaman kepada kita dalam beragama. Aamiin.

Pen : Malik Asy-Syarqowi.
_________
Rujukan :

[1] Kasyaf Al Qana (1/158).

[2] Shahih Fiqih Sunnah, kitab Ghusl.

[3] Shahih, HR Al Bukhori (1) dan Muslim (1907).

[4] Majmu Ar Rasail Al Kubro (1/243).

[5] Zad Al Maad (1/196), Ighasah Al Lahafan (1/134), Bada'i Al Fawaid (3/186), Al Furu (1/111), Syarh Al Mumti
(1/159).

[6] Shahih Fiqh Sunnah, Kitab Ghusl.

[7] Al Muhalla (2/30), Al Istidzkar (3/63), Al Mughni (1/290), Bidayah Al Mujtahid (1/55), As Sail Al Jarar (1/113).

[8] Shahih Fiqh Sunnah, Kitab Ghusl.

[9] Ibid, Kitab Ghusl.

[10] Berdasarkan dalil Shahih, HR Al Bukhori (248,266) Muslim (316,317).

[11] Berdasarkan dalil Shahih, HR Al Bukhori (154,266), Muslim (267,317).

[12] Shahih, HR Muslim (317), Syarh Shahih Muslim oleh An Nawawi (3/231).

[13] Berdasarkan dalil Shahih, HR Al Bukhori (248,266) Muslim (316,317).

[14] Membasuh kepala ketika berwudhu bukan dilakukan 3 kali basuhan(seperti pendapat Imam Syafie Rh). Yang benar ialah dilakukan hanya satu kali basuhan sahaja. Inilah pendapat Mazhab Abu Hanifah, Malik dan Ahmad pada pendapat yang shahih. Inilah cara yang sebenarnya. Kitab Fathul Baari Ibnu Hjar (1/298), Al Mabsuth (1/5) Hasyiah Ad Dasuqi (1/98), Al Mughni (1/127), Al Umm Imam Syafie (1/26). Hukum Makhruh melebihi satu kali basuhan kepala.

[15] Hal ini berdasarkan kesimpulan dari pendapat Imam Malik dan Ulama lain yang didasari hadis-hadis shahih seperti diatas. Dan pendapat ini juga dipilih oleh Syaikh Al Faqih Abu Malik dalam kitab beliau, dan saya (-pen) bersetuju tanpa menolak hadis-hadis shahih dan pendapat para ulama.

[16] Berdasarkan dalil Shahih, HR Al Bukhori (258,277), Muslim (318).

[17] Lihat hadis-hadis diatas yang saya sudah berikan nombor rujukannya.

[18] Lihat hadis-hadis diatas yang saya sudah berikan nombor rujukannya. Dan tambahan no rujukan dari dalil Shahih HR Al Bukhori (168), Muslim (268) yaitu berkaitan Nabi Saw memulai dari sebelah kanan. Dan lihat juga kitab Fathul Baari Ibnu Hajar (1/439) berkaitan batasan wajib 1 kali meratakan air keseluruh badan, dan boleh di lakukan berkali-kali asalkan air rata.

[19] Shahih, HR Muslim (330), Abu Daud (251), An Nasai (1/131), At Tirmizi (105), Ibnu Majah (603).

[20] At Tahzib As Sunan (1/233), Aun Al Ma'bud, Shahih Fiqh Sunnah kitab Ghusl, Al Mugni (1/227), Al Muhalla (2/38), Nail Al Authar (1/311).

[21] Ibid, Shahih Fiqh Sunnah oleh Syaikh Al Faqih Abu Malik.

[22] Shahih lighoirih, HR At Tirmizi (107), An Nasai (1/137), Ibnu Majah (579).

[23] Shahih lighoirih, HR Abu Daud (250), Ahmad (6/119).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan